...

Monday, May 4, 2015

Fast Furious7 Hiburan Aksi Abad InI

ThaksfuLL for The FasT FamiLY

         Berbalik pada enTry Persaudaraan  ianya berkaitan dengan pandangan saya terhadap filem Fast Furious 7 ini.. Baiklah, kali ney saya menfokuskan kenapa filem ini antara  mampu memberi tumpuan kepada penonton-penoton dunia. Mana taknya Filem ini mendapat kutipan tertinggi  setelah 4 Minggu tayangan dengan mengalahkan filem animasi Frozen 'Let It Go' dan menjadi filem kelima pecah panggung selepas Harry Potter and the Deathly Hollows:Part 2 . Kalu dah macam tu...x popularkah cerita Neyhhh?...heee..

         K sedikit dari pandangan saya, saya sebenarnya jarang berminat dengan cerita-cerita berkenaan dengan kisah lumba haram atau permasalah sosial yang mungkin pada imaginasi  warga penerbitan To FAst to Furious pada asalnya untuk memberi gambaran hebat keterujaan melakukan aksidalam perlumbaan  kereta haram yang femes pada era kemasukkan millenium..Sangat cool untuk dipertontonkan kepada masyarakat tentang budaya ini. 
FastFurious 7 Promo Poster
Adakah wujud geng ini sebenar-benarnya di US atau tidak ? Mungkin benar kata-kata rakan saya mengenai mereka di Hollywood ini seakan 'PENGECUTT'  bak kata rakan saya Asmaniza. Saya tepikir dua kali, cuba memahami apa yang diluahkan oleh rakan saya itu, walaupun dia hanya kerja gomen saja, dia agak berpandangan jauh melihat situasi di Hollywood. Mereka cuba menonjolkan diri sebagai kuasa besar .Selain itu turut termasuk mesej Ilumati disampaikan mereka dalam kebanyakkan filem. Mereka kuat memaparkan kehebatan dalam filem-filem sedangkan diluar mereka seakan takut sangat dengan situasi dunia. Mereka takut degan bayang-bayang sendiri. dan penonjolan dalam filem adalah serangan sycology kepada masyarakat ke seluruh negara-negara Mereka cuba membawa mesej secara senyap,tersembunyi dan mampu memberi kod yang agak bahaya di era zaman pasca moden ini.

         Melihat situasi sedemikian tidak lah meletakkan filem Fast and furious ini sebahagian dari agenda yg disampaikan oleh para perosak pemikir yang berpusat diHollywood. Kita abaikan saja imej seksi maut yang dipancarkan dalam filem ini kerana  kerap kali  kita disajikan tentang budaya tidak bermoral  dan eksploitasi mereka terhadap manusia. Anggaplah kita dah dewasa mengetahui buruk dan baiknya. Apa yang jelas dalam penceritaan Blockbuster ini adalah mesej PERSAUDARAAN tanpa menengenal BanGSa, WaRNa kulit dan Agama. sELAIN iu jika anda perasan bertapa Cool nye citer maT saLeh ney Ditonjolkan. PerasankaH anda Filem ini tidak Mengeluarkan Kata2 Carutan yang biasa disajikan dalam mana2 diaLOg Hollywood (dalam ney ada sikit, FF6 x de langsung..FF7 dlm dua,tiga potong ayat dari Letty n brian $##%**) tambah2 citer aksi kan itulah antara Faktor menarik buatkan saya tertarik. MEnilai Dari seGala Mise On SCene semua sesuai pada visual.Itu bukan kelemahan mereka yang semestinya mengeLuaRkan budget  maHAL..
John Statham dan The Rock mebuka gelanggang perlawann dlm FF7
PAda awal penceritaaN.Apa yang tpikir diBenak Saya mampu Kah. PengaraH, Jame Wang menangani ImeJ AksI filem ini sedangkan penGarah ini Terkenal dalAm OlahaNya pada Filem Seram dan SpeTaKUlaRR..So permulaan Fast Furious yang bagi Saya seakan Goyah seketika tetapi tanpa disangka-sangka LetuPan dan keKAcauan BilaUU di Hospital serba sedikit menangkis PeRasaaaN tersebut dan menJadi satu MomENT permuLAAN yang bagi saya MenarRIKkkk dan AgaKK lawak SekiraNya dipahami BEtul2. LaWak kerana Style dan KonSep itu bagi Saya sesuatu Yang SEGARRR..bertePAtan dengan genRe FF yang lite-Comedy aCTION..seakan menggambarkan Karater Villian itu DaHAGAkan pemBUnuhan Keatas keluarga Dom. Disusuli pula babak di kubur pada waktu malam pada awal 20Minit cerita FF. Saya masih menduga kredibiliti pengarah  imbasan seram dalam filem2 seblum ini masih bermain dipemikiran saya terhadap olahan cerita aksi ini. Namun sesudah itu, FF kembali pada landasan sebenar.
Sky shot..Scene yang mampu memuncak sistem adrenalin anda sewaktu tontonan
      Sempat membaca review blog #review FF7 yang memang kaki wayang NeYhh. Sempat juga melihat ratE yang diberi Untuk Karakter  9.8/10 dan Sinematografi  11.5/10. Untuk sinematografi sememangnya  filem aksi tidak dapat lari dengan suntingan fast Pace dan banyak shot diperlukan. Saya tidak terkejut apabila Ducth Shot banyak digunakan dalam filem ini. Semestinya HeliShot dan Bird eye View pentIng untuk menikmati MovEmEnt kereta. Selain itu One Shot view digunakan bagi perMUlaan juga sudah mampu memberi fenomeNa aksi itu sebagaimana seperti short Film 10Minute.


VFX/ShOT Abu DhABI SCNE PaNORaMA, Sememangnya Sinematografi yang CANTIK lagi  MeWaH
sAPER X GilaKK bila melihat 2 Mamat BOTAKK ney musuh tradisi dlm FF7.Nyawa Deckard Show memang untuk Dominic dan sebaliknya x de org lain selain durg.Antara 2 shot aksi menarik dlm ney.
Karakter FF7 sudah semestinya didambakan oleh keseluruh peminat-peminat filem ini. Saya menilai filem FF ini kekuatan bukan pada ceritanya tetapi Watak kerana itu rate yang dibuat oleh blog di riview nya bertepatan dan kalu berkenaan plot jauh sekali mampu menandingi rate 9.8/10  karakter tersebut, malah saya seperti ingin memberi half rate pada naratif. Cuma memandangkan ia kesinambungan so saya kecualikan sebab kita perlu memahami pembinaan cerita, watak dalam satu jangkamasa dari awal penerbitanya. Tidak hairan jika saya berpendapat karakter Gisell seakan tidak kena dengan perwatakkanya semasa masuk ke sequel Fast Five. Sangat mendadak ciri-ciri keupayaan gadis yang ditangani Actress kelahiran Israel ini berbanding Letty yang masih dikawal dengan plot beserta sebab yang kukuh. Bila diamati Fast Furious ini, ingin meletakkan Karakter FRanchise sebagai keutamaan  oleh sebab itu,  kekuatan filem adalah terhadap watak. Mereka tidak menggelarkan Fast Furious sebuah filem franchise seperti XMen, Expandable dan lain-lain. Bila-bila masa karakter FF ini mampu diperkembangkan dari apa-apa sahaja storyline cuma ianya perlu kuat kepada branding tajuk Fast Furious itu sendiri.

Selain watak Han dari FF3..Letty  antara watak yang dikembalikan setelah mati dan dihidupkan semula selang satu Sequel selepas Fast 5 mengambarkan  kekuatan karakter yang ditampilkan oleh penulis. Sayangnya Han ditangani oleh actor Sung Kang telah pun mati.
Kehadiran aktor Lucas Black dari FF 3 merupakan sequel yang kurang mendapat sambutan kerana seakan keluar dari penceritaan serta perlakonnya secara totAL, namun penulis berjaya mebuat 'twist' apabila menyatukan plot FF3 ini dengan FF6 dan FF7. Ini menjadikan satu kejutan menarik . Diharap Lucas Black mampu menjulang  jenama FF setelah pemergian Brian O Conner. Adakah penulis telah merancang sekian lama atau ianya satu kebetulan dari idea yang tidak terjangka.
             Karakter Franchise terhasil dari pencipta Gary Scott semasa Fast Furious diperkenalkan sewaktu FF memasuki sequel keempat kesinambunganya. Oleh itu, FF akan mempunyai Kronologi era tanpa henti sebagaimana trick filem2 berkisinambungan Hollywood seperti Rambo, James Bond yang sudah gah dengan jenama. Ini merupakan, Sedikit kronologi  FF karakter menaRik Membuatkan filem Ini heBATT(Under Construction entry) page ini akan menceritakan tentang *Watak Unik silih berganti *kehadiran Villian dari Aktor Asia TEnggaRa dan MMA fighter. jadi tunggu yer  akan bersambung di next entry...arap bersabar2 yer n drop jer komen sini kalu ada suggestion or ape2 tentang karakter wokey :)
Kematian yang sentiasa mereka hadapkankan..bukan dalam on set jer..tetapi didunia realiti mereka sebagai perlakon turut ditempuhi sepanjang proses filem berlangsung serta masa depan franchise FF
           Dari pengolahan cerita bagi saya sequel FF7 cuba lari dari kebiasaaan cerita-cerita aksi dari Hollywood yang lain. PEnulis cuba mengelak dari kisah2 pengkhianatan dalam satu organisasi yang biasa dibuat dalam mana-mana filem aksi Hollywood. MElakuKan sesuaTu yang ada TimbaL Balik sudah menjadi lumrah cerita macamney. Secara keseluruhan saya masih meletakkan naratif dia masih di RECYCLE namun saya seakan menilai PenuLIS ada KeiNGinan MengolaH suPAYA kelihatan berlaiNAN dari KItaran asal TerSebut.

Seperti yang kita sedia maklum pengarah  film ini merupakan kelahiran Malaysia..dan menjadi warga Australia..mungkin banyak yg mengatakan Malaysia hanya menerima tempias populariti sang pengarah..sahaja..memadangkan tiada apa2 inisiatif pembanggunan industri kreatif atau timbal balik sebagaimana dilakukan oleh Dato Michele Yeoh..Tetapi tahukah anda pengarah sinematografi FF franchise dlm proses pembikinan sebuah filem baharu perlumbaan  motor seakan spin off dari FF dan menjadikan malaysia pilihan sebagai latar plot penceritaan. bagi film sulungnya.Adakah ianya secara kebetulan ataupun salah satu penghargaan tanpa diwarwarkan oleh James Wang  dan Stephen Widon kepada Malaysia?

            Itu sayje serba serbi penilaian saya..FF merupakan salah satu genre aksi popular so tidak perlu meletakkan harapan seakan filem ini ke Fest Cannes atau TOkyo Film Fest...yupppp..just Chill apa yg KuranKK bley tgk... :) 

Oh ya..FF7 kini memasuki Franchise yg ke 8..dan The Rock telah memberi persetujuan untuk beraksi..dan dikhabarkan tiada watak brian ye r ...setelah peninggalan mediang cukup r ia ditamatkan di FF7 menandakan perjalann selamat tinggal yg diucpkan Dominic kepada Brian..kan..dan adakah Lucas Black  watak utama dari FF3 akan ditonjolkan mengantikan Brian..kita tunggu dan lihat..sbb kita tau Lucas Black telah terlibat utk menandatangani 2 sekuel FF kehadapan iaitu 8 dan 9...mampukah dia menghangatkan film tersebut..sekian sayje..

3 comments:

KeMBaLI™ said...

Untuk menjaga hati para pembaca sebagai penonton tidak saya menyertakan plot dan apa-apa yang boleh merencatkan totonan kalian... salam sayang :)

Unknown said...

Tak tengok lagi citer ni.. tp tengok ramai orang kata banyak pengajaran dalam filem ni..

KeMBaLI™ said...

Citer ney bagi semangat teamwork..leadership jugak..x der lar bg imej buruk sangat mcm cter matsaleh sesetengah tu..latar durang american latin..keluarga yg digambarkan tu x rasis..cte lain kalu ada mix pun kekadang ada lar dimasukkn hint rasis nye @MisZ Nadea