...

Friday, May 29, 2015

5 PanduaN Mudah Elak dari PenceroBoHaN CybeR


           Bersambung dengan entry sebelum ney...kita bagaikan 'no signal' dalam mentafsir beberapa hal berkenaan sesuatu tulisan diala mmaya..masalah berlaku disebabkan sesuatu pekara yg disampaikan secara bertulis bersifat satira dan lain2 lg..penuh dengan elemen2 subjektif ..ini membuatkan tindakkan berlandaskan undang2 sukar dilakukan..mungkin menjadi sebab undang-undang dibawah akta hasutan memerlukan penelitian yang sewajarnya.. Tidak hairanlah ada kes2 sensitif belum dpt dikenakan  tindakkan sesulan yg membuat masyarakat prihatin lagi sensitif...kecewa dengan keputusan undang-undang.

Walaubagaimanapun kepincangan telah berlaku kerana dunia maya... akta yg dilaksanakan itu masih dlm proses samaada dimansuhkan ataupun tidak tetapi yang pasti PenCEROBOHan CyBeR adalah satu JENAYAHHHHH!!!

Berikut simple panduan dari saya..cara mengelak dari anda Diceroboh oleh Penjenayah Cyber ini...

1.Pastikan Destop/Pc/Laptop/Mac/Ipad/Tab/Android/Phone/Macbook/Window anda di
Passwordkan/Dikunci dgn kata laluan anda.

Check kekuatan password anda disini yerhh..
-Biarlah anda sendiri mengetahui dan ianya adalah hak milik sepenuhnya bagi anda..ibarat identiti anda begitu juga..dgn segala elektronic device milik peribadi anda..

-Pastikan sekurang-kurangnya ada 8 KARAKTER (Mesti bentuk huruf Besar n Kecik icampurkan)

PERINGATAN Anda perlu sentiasa betukar sebaik-baiknya 6 Bulan SEKALI..wokeyyhh

uNTUk menentukan Password anda selamat atau tidak anda boleh check kat bawah ney Hokey

Password Checker: Using Strong Passwords | Microsoft




2.Pasangkan Antivirus pada pengkomputeran anda dan juga Internet Security..

-Ini dapat mengelak dan menghapuskan virus yang mampu merosakkan sistem komputer anda ini dan sediakan farewall yang bg cth weekdefender..x silap..Berhati-hati dengan akses muat turun percuma ditawarkan..dan juga berhati2 jika terkeluar popup dan lain-lain..Sekiranya x de Antivirus anda bley mendowload secara percuma secara sah..pelbagai penawaran freewear yg telah disediakan...
                                     
3-Elak dr penggunaan WiFi PerCuMa
Pernahkah anda pergi kemana-mana tempat awam dan disitu disediakan WiFi percuma..anda perlu ingat Wifi yg disediakan boleh dijadikan sebagai pancing utk menceroboh..sistem komputer anda..mereka boleh mencuri segala ID anda..paailah wifi peribadi dan dipercayai.

  NO WIFI!!!!!

4. Sebaikknya anda setup On-Screen Saver pada komputer
-Salah satu langkah mudah yang rasanye sejak azali kita perlu tahu kot...obcourse lar kalu dar screen saver..org nak masuk x bley sebab ada password.

5.Jangan Masuk Laman-laman yg X senonoh dan mencurigakan..ini adalah penyebab menjadinya virus mencanak-ternak di Komputer

Slim Driver membantu dan memudahkan kita-kita yang sukar dan mengelatt untuk update pc..
6. Perlu bersiap sedia Update software dan driver untuk kesegaran dan kegembiraan serta menfreshkan segala bagai pada KOmputer,laptop anda..untuk mudahkan kerja anda boleh check benda yg perlu update kat SLIMDRIVE dengan mudah dan tenteramm..


Inilah perkongsian saya pada anda dan inilah medium yang tepat untuk saya sampaikan pada yang lain...terima kasih pada Encik Hazriq dan Encik Arron Mokhtar atas serba serbi ilmu berkenaan tekno sekuriti kepada saya..dan beberapa rakan...sekian ada prob bley sayjer anda kol talian 999 untuk membuat aduan Jenayah cyber ...agaknye cmner depa kerja yer kat sana..mesti dar macam unit Tekno yg pakaikod power macam cerita Hollywood atau  cte kdrama City Hunter kan...heee


Dah...settle dar tulisan arI NeYHHHH...
nak Pe Lagik...HapEEhhh TenGOk- TenGokkk!!! heehee

sekian...wasalam.. :)


No comments: